Önismereti csoport

Az új önismereti csoport

2024.szeptember 14-én indul.

A szervezés folyamatban. A csoportba jelentkezés személyes beszélgetéssel kezdődik, melyre a 06302982425-ös telefonon jelentkezhetsz. Szeretettel várom a hívásod!

 

„Mi magunk legyünk az a változás, melyet látni szeretnénk a világban”  

/Mahatma Gandhi/

A másik, akire dühösek vagyunk, igazából nem felelős azért a szerepért, amit kiosztottunk rá. A magunkkal hurcolt régi haragok és sérülések, múltbeli emlékeinkhez tapadó fájdalmaink, félelmeink mélyen a tudatalattinkba süllyedtek, de időnként, olyan helyzetekben, melyek hasonlítanak a gyökérproblémában megtapasztalt helyzethez, felszínre bukkannak és viselkedésünk tudattalan irányítóivá válnak. Ezért kerülünk  újra és újra ugyanabba a helyzetbe – a szereposztás változhat. Ha a düh, harag, megbántottság fel tud oldódni bennünk, átadják a helyüket a megértésnek, az elfogadásnak, a megbocsátásnak és szeretetnek, mely lelki sebeink gyógyulásához vezetnek és egy felszabadultabb, magabiztosabb életvezetést, pozitívabb énképet, reálisabb önértékelést hoznak életünkben.

Önismereti csoportba jelentkezni számos okból lehet hasznos és értékes döntés.

Íme néhány érv mellette:

Személyes fejlődés: Az önismereti csoportban lehetőséged van jobban megérteni saját érzéseidet, viselkedésedet, és motivációidat. Ez segít abban, hogy jobban átlásd, miért reagálsz bizonyos helyzetekben úgy, ahogy, és hogyan tudnál hatékonyabban kezelni különböző élethelyzeteket.

Önbizalom növelése: Azáltal, hogy mélyebben megismered magad és elfogadod a gyengeségeidet és erősségeidet, növelheted az önbizalmadat. Az önismeret segít abban, hogy biztosabb legyél a döntéseidben és kevesebb kétséged legyen önmagaddal kapcsolatban.

Kapcsolatok fejlesztése: Egy önismereti csoportban másokkal együtt dolgozva megtanulhatod, hogyan kapcsolódj hatékonyabban másokhoz, hogyan legyél empatikusabb és hogyan kezeld a konfliktusokat. Ez a tudás mind a személyes, mind a szakmai kapcsolataidban előnyös lehet.

Támogató közösség: Az önismereti csoportok gyakran támogató és bizalmas környezetet biztosítanak, ahol megoszthatod a tapasztalataidat, és visszajelzéseket kaphatsz másoktól. Ez a közösségi élmény segíthet abban, hogy ne érezd magad egyedül a problémáiddal.

Új perspektívák: Azáltal, hogy másokkal közösen vizsgálod meg a helyzeteket és kihívásokat, új nézőpontokat ismerhetsz meg, amelyek gazdagíthatják a saját szemléletedet és hozzáállásodat.

Stresszkezelés: Az önismereti munka segíthet jobban megérteni a stressz forrásait az életedben, és hatékonyabb megküzdési stratégiákat kialakítani.

Életcélok tisztázása: Az önismereti csoportok segíthetnek abban is, hogy tisztábban lásd az életcéljaidat, és jobban megértsd, mi az, ami igazán fontos számodra.

Összességében egy önismereti csoportba való jelentkezés lehetőséget nyújt arra, hogy mélyebben megismerd önmagad, erősítsd az önbizalmad, fejleszd a kapcsolataidat és jobb életminőséget érj el. 

A csoport a pszichodráma és a családállítás eszközeivel a belső lelki tartalmak, élmények, konfliktusok dramatikus megelevenítésén, és a családi mintázatok képviseleten keresztül történő megelevenítéssel segít a felismerésben, megértésben és az új, hatékony megoldás megtalálásában, kipróbálásában. Ebbe a csoportba csak egymást nem ismerő tagok jelentkezhetnek, ismerősök, rokonok, kollégák nem, mert az gátolná a befelé figyelést, a belső munka hatékonyságát. Az ilyen csoportok keretei eltérnek a               téma -centrikus csoportok kereteitől. Általában 150-250 órára szerződnek, minden csoporttagot titoktartás kötelez a csoportban történtekkel kapcsolatban.

"Összejönni, jó kezdés,
Együttmaradni, haladás,
Együtt is dolgozni, siker."


Felelősségünk a saját viselkedésünk felett van. Tudatos munkával elérhetjük, hogy ne vágyainkat vetítsük ki egy helyzetre, hanem nézzünk szembe bátran a realitással, - amin lehet, változtassunk, amin nem lehet változtatni, azt fogadjuk el.  A legfontosabb felismerni a kettő közötti különbséget.


Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre adhat választ egy-egy pszichodráma játék:
• Mit kell tennem, hogy visszanyerjem az önbecsülésem?
• Miért nincs önbizalmam?
• Hogyan tudnék leválni az anyámról/apámról?
• Miért nincs tartós párkapcsolatom?

• Miért félek az intimitástól?

• Miért érzem úgy, hogy engem mindig csak kihasználnak?
• Miért nem tudok elengedni?
• Miért nem merem vállalni az érzéseimet?
• Miért nem tudom képviselni magam?
Hogyan tudnék kiállni magamért másokkal szemben?

 

• Mit kell tennem, hogy elismerjenek a munkahelyemen?
• Miért nem tudok nyitni az emberek felé? 
Miért vagyok visszahúzódó?

 

A pszichodráma játékok célja, hogy harmónikusabban és hatékonyabban működve megtaláljuk önmagunkat és helyünket a világban,  ezáltal magabiztosabbá és szabadabbá válhassunk. 

A pszichodráma-ülés szerkezete:

A pszichodráma, mint minden más pszichoterápiás módszer, történéseit tekintve  egyszeri és megismételhetetlen. Hiszen nincs két teljesen egyforma ember, nincs két egyforma élethelyzet, így  pszichodráma játék sem. A protagonista játék cselekménye előre nem meghatározott, mindig az aktuális csoport és egyéni dinamikák határozzák meg az ülés témáját.
A pszichodráma hatásmechanizmusának alapja, a dráma strukturális felépítése, mely bizonyos fokú biztonságot ad a résztvevők számára.

Minden pszichodráma ülés a közös munkára hangolódással kezdődik, melyhez játékos gyakorlatok segítenek figyelmünket a belső történések, az érzelmi-gondolati és cselekvési egységre irányítani. Ezt követi a játék, és a végén az integrációs fázis zárja a folyamatot.


1. A fölmelegedési fázis, warming-up.

A játékos helyzetek, feladatok segítenek a hétköznapok problémáiból a játék világára, egymásra és leginkább önmagunkra hangolódni.
A rámelegedés célja, a résztvevők spontán és intuitív megnyilvánulásainak elősegítése mellett az önmagunkról való tudás mélyítése.

 

2. Játékfázis.
A pszichodráma spontán játéka bárkit, aki csak részt vesz benne magával ragad, és lenyűgöz, áhitattal tölt el.  A teljes  történetet a (protagonista) főszereplő játsza a pszichodráma sajátos technikáival. Minden a "szinpadon" történik," itt és most" -nem megismételhetően, valójában találkozásról és szembesülésről van szó. Arra ad lehetőséget, hogy  az egyén átlépje saját korlátait, feloldja a határokat. 
Moreno  realitástöbbletnek  nevezi ezt a határok nélküli valóságot.  

A dráma vezetése folyamán, a vezető egyik kiemelt feladata, hogy a főszereplőt meg tudja tartani ebben az érzelmi állapotban, mert csak így tudja számára lehetővé tenni a spontán akciók végrehajtását, amik az érzelmi és gondolati belátásokhoz, és felismerésekhez vezetnek.
A játék-fázisban az alábbi technikák segítségével: szerepcsere, belső hang, szókratészi kérdések, duplázás, tükör, pszichodramatikus interjú, - bomlik ki a történet és tudunk ránézni a konfliktusos vagy traumatikus helyzet megoldására. 


3. Integrációs fázis, a pszichodráma ülés befejező szakasza.
A játék befejezését követően, a csoport ismét körben foglal helyet, és a játék folyamán megérintődött csoporttagok ebben a szakaszban osztják meg élményeiket a protagonistával és egymással, ezt hívjuk a sharing-nek.
Sharing: A nézők a játék közben passzív helyzetben átélt feszültségeiket, és megérintettségüket tudatosítják és megosztják a csoporttal. A protagonista szempontjából kiemelt jelentőségű ez a szakasz, mivel vissza kell térnie a realitásba a mintha-realitás világából, és rendkívül fontos, hogy integrálódni tudjon a csoportba azáltal, hogy a többiek is megosztják hasonló tapasztalataikat. Így válik lehetővé, hogy ne érezze  magát kellemetlenül az egyoldalú feltárulkozása miatt.
Szerep-feedback / szerepvisszajelzés, során a szereplők elmondják, hogy mit éreztek az adott szerepben, és a protagonista szerepében, a szerepcserék során. Ez a szakasz segíti a megértés és az intellektuális feldolgozási folymatot.
• Identifikációs-feedback/ azonosulási visszajelzés, a „csoport tagjai a játék szereplőinek valamelyikével azonosulva, egyes szám első személyben elmondják érzéseiket, az új szempontrendszerek bevonása lehetővé teszi a protagonista kognitív belátásának növelését. Az egyes szám első személyű közlési forma megakadályozza az ítéletalkotást és az intellektualizálást.

A játék végén egy rituálé segítségével a protagonista kiveszi a szerepekből a játékosokat.  ( Vikár A.  2007.)

 

Tegyél magadért, itt és most!   Hívj és jelentkezz az önismereti csoportba!

Vezető: Suri Irén veszprémi pszichológus