Baj van a gyerekkel - Szülő csoport

 

 

"Tanítani sokkal könyebb, mint nevelni. Ahhoz csak tudni kell valamit, ehhez viszont lenni kell valakinek. "

Nincs tökéletes szülő!
Elsősorban szüleinktől belénk ivódott mintákat másoljuk és csak nagy fokú tudatossággal tudjuk másképp csinálni, mint ahogyan annak idején szüleink velünk tették.


A szülőség a legnehezebb mesterség, mert nem tanítják iskolában, nekünk magunknak kell kitapasztalnunk.
Szülővé válunk, méghozzá az első gyermekünk a „beavatónk”, aki cserébe elszenvedi összes nevelési hibánkat, melyet szülővé válásunk során elkövetünk.

Senki sem tökéletes, ne arra törekedjünk, hogy hibátlanul neveljünk, hanem arra, hogy szeretettel és következetességgel.

Ahány szülő, annyi nevelési stílus és többnyire mind alkalmas arra, hogy a gyerek megismerje a társadalmi szabályokat, és felnőttkorára maga is megállja a helyét a világban. A gyermek személyiségét és ezáltal a jövőjét is befolyásolja, hogy milyen nevelési módszerekkel próbálják a jóra tanítani.

Néhány gesztus a legjobb szándék ellenére is inkább árt, mint használ, éppen ezért jó, ha tisztában van azzal, hogy mely módszereket ne kövessen. Néhány hiba, melyet érdemes kerülni, ha szeretné, hogy gyermekéből sikeres és boldog felnőtt váljon: pl. a túlzott féltés, összehasonlítás,következetlenség, túlzott szigor, vagy a szabályok hiánya, romboló kritika,magas teljesítmény elvárások…stb.

Természetesen minden gyermek egyedi, sajátos karakter. Ezért aztán a nevelés folyamatában az érdekek gyakran feszülnek egymásnak, ami a szülő és a gyermek közötti konfliktusokhoz vezet. Nincs nevelés konfliktus nélkül!!!
A megoldás módja, a konfliktus kezelésének mikéntje meghatározza a probléma további alakulását.

Természetesen a konfliktusok jellege és erőssége függ a gyermek életkori sajátosságaitól és a szülő érzelmi állapotától. A gyermek, mint a családi rendszer legkisebb és legérzékenyebb tagja,viselkedésével, a tünetein keresztül fejezi ki azt, hogy a család rendszerében az egyensúly megbillent.

A nevelés során leggyakrabban előforduló gyermekkori problémák: 

  • félelmek (fóbiák )
  • szorongások,
  • éjszakai ágybavizelés
  • alvászavar (éjszakai felriadás, rémálmok)
  • figyelemzavar, tanulással kapcsolatos problémák,
  • testvérféltékenység,
  • pótcselekvések ( ujjszopás, körömrágás, hajtépés)
  • serdülőkorúak magatartás-zavarai
  • evészavar( anorexia, bulimia )
  • magatartászavarok (csavargás,hazudozás, lopás)

A gyermekkel kapcsolatos problémák tehát üzenetek a szülőnek, hogy változtatni kell valamin, akkor a tünet is feleslegessé válik vagy meg is szünik.

Néha csak apró kis változtatás is elég ahhoz, hogy az egyensúly helyreálljon és a probléma megszűnjön.
Pl. Kistestvér születését követően gyakori, hogy az iskolás korú gyereknek romlik a tanulmányi eredménye, nem tanul, esetleg olyan korábbi életkorra jellemző viselkedéseket produkál, mint ujjszopás, bepisilés.

A tünetek hátterében általában szorongásos probléma húzódik meg, melyet a kistestvér érkezése váltott ki.” Mi lesz most velem? Szeretnek-e engem? Figyelnek-e rám? Fontos vagyok-e még az anyunak és az apunak? stb."- típusú gondolatok foglalkoztatják a gyermeket, aki nem áll a fejlődésnek azon a szintjén, hogy ezeket a gondolatokat meg tudja fogalmazni, csupán a tudattalanból irányítják a gyerek viselkedését.

Ha gyerek ismét megkapja a korábban megszokott figyelmet, pl. amíg a kicsi alszik az anya játszik az idősebb gyermekkel, vagy együtt csinálnak valamit, ami csak róla szól, a tünet rövid időn belül elmarad.

Forduljon hozzám bizalommal,amenyiben kérdések merültek fel Önben, vagy  tanácsot, megerősítést szeretne kapni gyermeke nevelésével kapcsolatban.

                                                              Suri Irén - pszichológus és családterapeuta

                                                                                  Tel.: 06-30-298-24-25